رفتن به محتوا
پیاده روی

پیاده روی و سلامتی

مزایای پیاده روی چیست؟

پیاده روی برای شما مناسب است؟

 

پیاده روی می تواند مزایای سلامتی بی شماری برای افراد در هر سنی وهمچنین ایجاد تناسب اندام شود . علاوه بر آن ممکن است به جلوگیری از برخی بیماری ها و حتی طولانی شدن عمر نیزکمک کند

انجام پیاده روی رایگان است وشما میتوانید به راحتی در کارهای روزمره خود قرار دهید . تنها چیزی که برای شروع پیاده روی نیاز دارید یک جفت کفش مناسب است

برخی از مزایای پیاده روی:

۱٫کالری بسوزانید
۱٫پیاده روی می تواند به شما در سوزاندن کالری کمک کند. سوزاندن کالری می تواند به شما در حفظ یا کاهش وزن کمک کند

۲٫سوزاندن کالری واقعی شما به چندین عامل بستگی دارد ، از جمله :سرعت پیاده روی/  فاصله ای که طی میکنید/ سطح زمین (پیاده روی در سطح شیب دار موجب کالری سوزی بیشتری میگردد)/ وزن شما

۲٫ قلب را تقویت کنید
حداقل روزانه سی دقیقه پیاده روی ، پنج روز در هفته می تواند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را تا حدود نوزده درصد کاهش دهد. و با افزایش مدت یا مسافتی که در روز پیاده روی میکنید ، ریسک ابتلا ممکن است حتی بیشتر کاهش یابد

۳٫می تواند به کاهش قند خون کمک کند
پیاده روی کوتاه بعد از خوردن غذا ممکن است به کاهش قند خون شما کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که پانزده دقیقه پیاده روی سه بار در روز (بعد از صبحانه ، ناهار و شام) سطح قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد

۴٫درد مفاصل را کاهش می دهد
راه رفتن می تواند به محافظت از مفاصل ، از جمله زانو و هیپ شما کمک کند. در واقع پیاده روی به تقویت عضلاتی که مفاصل را پشتیبانی می کنند ، کمک می کند.

پیاده روی ممکن است برای افرادی که مبتلا به آرتروز هستند ، از جمله کاهش درد ، مزایایی به همراه آورد. و پیاده روی پنج تا شش مایل در هفته نیز ممکن است به جلوگیری از آرتریت کمک کند

۵٫عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند
پیاده روی ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش دهد

برطبق تحقیقی که بر روی هزار بزرگسال در طول فصل سرما انجام شده . کسانی که روزانه سی تا چهل و پنج دقیقه با سرعت متوسط پیاده روی میکنند ، چهل و سه درصد کمتر از دیگران بیمار شده و در کل کمتربه عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی مبتلا گردیدند و اگرهم بیمار شوند ، علائم آنها نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت

۶٫سطح انرژی خود را ارتقا بخشید
وقتی خسته هستید ، پیاده روی در تقویت انرژی موثرتر ازنوشیدن یک فنجان قهوه عمل میکند

پیاده روی جریان اکسیژن را در بدن افزایش می دهد. ترشح هورمون هایی مانند اپی نفرین و گلوکاگون نیز برای سوخت رسانی عضلات افزایش می یابد . این هورمون ها هستند که به افزایش سطح انرژی کمک می کنند

۷٫بهبود روحیه
پیاده روی می تواند به سلامت روان شما کمک کند. منبع مطالعات معتبر نشان می دهد که می تواند به کاهش اضطراب ، افسردگی و کج خلقی کمک کند. همچنین می تواند عزت نفس را تقویت کرده و علائم ترک اجتماعی را کاهش دهد

برای تجربه این مزایا ، سه روز در هفته به مدت سی دقیقه پیاده روی سریع یا ورزش های با شدت متوسط انجام دهید. همچنین می توانید آن را به سه پیاده روی ده دقیقه ای تقسیم کنید

۸٫افزایش طول عمر
پیاده روی با سرعتی بیشتر می تواند زندگی شما را طولانی کند. محققان دریافتند که پیاده روی با سرعت متوسط در مقایسه با سرعت آهسته منجر به کاهش بیست درصدی خطر مرگ می شود

اما پیاده روی سریع (حداقل چهار مایل در ساعت) این خطر رابه بیست و چهار درصد کاهش می دهد. در این مطالعه ارتباط پیاده روی با سرعت بیشتر با فاکتورهایی مانند بیماری قلبی عروقی و مرگ ناشی از سرطان بررسی شده است

۹٫پاهاو عضلات پای خود را قوی کنید

پیاده روی می تواند عضلات پاهای شما را تقویت کند. برای گرفتن نتیجه بهتر ، در یک منطقه کوهستانی یا بر روی تردمیل با شیب قدم بزنید. یا مسیرهایی با پله پیدا کنید

همچنین پیاده روی را با سایر فعالیت های مانند دوچرخه سواری یا دویدن انجام دهید. همچنین می توانید تمرینات مقاومتی مانند اسکوات ،لانگزو…. را انجام دهید تا به نتیچه دلخواه برسید

۱۰٫تفکر خلاقانه
پیاده روی به شما کمک میکند تا خلاقانه فکر کنید

مطالعه ای که شامل چهار آزمایش بود ، افرادی را مقایسه کرد که سعی داشتند هنگام راه رفتن یا نشستن ، به فکر ایده های جدید باشند. محققان دریافتند که شرکت کنندگان هنگام راه رفتن ، بهتر عمل می کنند ، خصوصاً هنگام پیاده روی در محیط بیرون

محققان به این نتیجه رسیدند که پیاده روی باعث ایجاد یک جریان آزاد از ایده ها می شود و روشی ساده برای افزایش خلاقیت و تمرکز است

سعی کنید دفعه دیگرکه در محل کار خود به مشکل برخوردید یک جلسه پیاده روی با همکاران خودرا شروع کرده و به مزایای آن دست یابید.

نکات مهمم در هنگام پیاده روی
برای اطمینان از ایمنی هنگام پیاده روی ، این نکات رارعایت کنید

*در مناطقی که برای عابران پیاده طراحی شده است قدم بزنید. در صورت امکان به دنبال مناطق پر نور باشید
*اگر در شب یا ساعات اولیه صبح قدم می زنید ، یک جلیقه بازتابنده بپوشید تا ماشینها بتوانند شما را ببینند
*کفش های مناسب و محکم و استاندارد بپوشید
*لباس راحتی و گشاد بپوشید
*قبل و بعد از پیاده روی مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان دهیدراته یا کم آب نشود
*برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ، حتی در روزهای ابری ، از ضد آفتاب استفاده کنید
*قبل از پیاده روی بدن را گرم و پس از ان بدن را سرد نمایید تا از آسیب دیدگی جلوگیری کنید

نگارنده :فاطمه باقری (کارشناس پزشکیار ورزشی)

منبع :Healthline