تاثیر خواب بر تیپ بدنی

تاثیر خواب بر تیپ بدنی بدخوابی و عوارض آن بر بدن، برای خواندن ادامه این مقاله با تیم علمی فیت کراسفیت همراه باشید.

کیفیت و کمیت خواب از جمله فاکتورهاییست که نه تنها برای حفظ سلامتی اهمیت کلیدی دارد بلکه در ارتقاء سطح عملکرد ورزشی هم بسیار مهم است.

محرومیت از خواب آثار منفی متعددی بر کارایی و عملکرد سیستمهای مختلف بدن دارد، از سیستم ایمنی گرفته، تا میزان اشتها، خلق و خو و کارایی ذهن، و سطوح هورمونهای مختلف.
تحقیقات مختلف نشان داده کمبود خواب با افزایش میزان اشتها، باعث ایجاد اخلال در روند کاهش وزن و چربی در افراد تحت رژیم می شود. ولی سؤال اینجاست که اگر افراد تحت جیره غذایی و کالری دریافتی مشخصی باشند آیا باز هم میزان خواب اثر منفی بر روند کاهش چربی و بهبود ترکیب بدنی خواهد داشت؟

مطالعه ای در سال ۲۰۱۰ به بررسی نقش خواب در تغییر ترکیب بدنی در افرادی که تحت رژیم کم کالری قرار داشتند پرداخت. افراد در دو حالت متفاوت و هر بار برای دو هفته تحت بررسی قرار گرفتند. در یک حالت برای افراد پنج ساعت و نیم خواب شبانه در نظر گرفته شد و در حالت دوم هشت ساعت و نیم خواب شبانه.
هر چند کاهش وزن در هر دو این شرایط تقریباً برابر بود (حدود ۳ کیلوگرم)، ولی در پایان مشخص شد در طول دو هفته ای که افراد ۵.۵ ساعت می خوابیدند، بطور متوسط ۵۵ درصد کاهش چربی کمتری داشتند نسبت به زمانی که ۸.۵ ساعت خواب شبانه داشتند، و در عوض بدنبال خواب کمتر ۶۰ درصد توده بدون چربی (از جمله عضله) بیشتری از دست دادند.

این نشان میدهد حتی اگر کم خوابی اثر منفی در روند کاهش وزن نداشته باشد، باز هم اثر منفی قابل توجهی بر تغییرات ترکیب بدن خواهد داشت که عوارض سوء زیادی را در دراز مدت باعث خواهد شد.

نگارنده: احمدحیدری

پست های توصیه شده

یک نظر بدهید

هشت + بیست =

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

کاهش چربی