رفتن به محتوا

خواص شگفت انگیز انار در ورزش

انار یکی از محبوب‌ترین و سالم ترین میوه هاست و سرشار از مواد مغذی مختلف همراه با طعم، رنگ و ویژگی‌های سلامتی بخش منحصر به فردی است.

خواص سلامتی:

انار حدود ۸۳ کالری در ۱۰۰ گرم دارد.
فاقد کلسترول و چربی های اشباع است. این میوه، منبع خوبی از فیبرهای غذایی محلول و نامحلول است و حدود ۴ گرم فیبر غذایی در ۱۰۰ گرم (حدود ۱۲ درصد RDA) فراهم می‌کند. فیبرهای غذایی به هضم غذا و حرکات روده کمک می‌کنند. مصرف این میوه برای مبتلایان به بیماری‌های التهابی روده می‌تواند مفید باشد.
متخصصان تغذیه اغلب انار را جهت کاهش وزن و کنترل کلسترول خون توصیه می‌کنند. مصرف منظم و متعادل میوه ها در قالب یک رژیم غذایی سالم باعث تقویت ایمنی بدن، بهبود گردش خون و محافظت در برابر سرطان می گردد.

این میوه همچنین منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان و ویتامین C است، مصرف میوه‌های سرشار از ویتامین C به بدن کمک می‌کند تا با تقویت ایمنی بدن، توانایی مقابله با عوامل عفونی را داشته باشد.

مصرف منظم انار، احتمال بروز سرطان پروستات ، بزرگی یا هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH)، دیابت و لنفوم (نوعی سرطان خون که سلول‌های سفید خون تحت تأثیر قرار می گیرد) را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، این میوه منبع خوبی برای بسیاری از ویتامین‌ها مانند اسید پانتوتنیک (ویتامین ب۵)، فولات، پیریدوکسین و ویتامین K و مواد معدنی مانند کلسیم، مس، پتاسیم و منگنز است.

آب انار یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در فصل تابستان است. آب انار باعث گرسنگی می شود و همچنین می تواند اشتها را کنترل کند.

انار و آرژنین
مدت هاست که آرژنین در بازار بر مکمل اکسید نیتریک غلبه کرده است. به همین خاطر است که پژوهشگرها محدودیت آن را شناسایی کرده اند. نظیر این مسئله که به سرعت در بدن به وسیله آرژیناز تجزیه و تحلیل می شود و به این شکل به دوزهای بیشتری ار آن نیاز است تا تاثیر بهتری روی اجراهای تمرینی خود داشته باشید این در حالی است که همچنین پژوهشگران به کشف بالقوه مواد مغذی طبیعی نایل شده اند که عامل فرآیند اتساع عروق هستند. از این دسته می توان به کتچین ، نیترات ،نیتریت موجود در سبزیجات نظیر انار اشاره کرد، که به نظر می رسد حداقل موثرتر و کارآمدتر از آرژنین در حمایت از فرآیند گردش خون در عضلات باشد.
در طی انجام تمرین های بدنسازی ، تقاضای عضلات به سبب دریافت خون افزایش پیدا می کند . ۸۰ درصد جریان قند خون به بافت های عضلانی می شود، ضمن این که باعث دفع دی اکسیدکربن و گرمای آزاد شده می شود.
وقتی فردی موفق به دریافت نیترات از طریق مصرف انار و سایر مواد مغذی می شود که به صورت موثر وارد جریان خون می شوند، موفقیت خوبی به دست آورده است.
در حین تمرین، عضلات به دنبال خون کافی هستند. در این وضعیت ، نیتریت اضافی می تواند به NO به جهت حمایت از فرآیند اتساع عروق و افزایش جریان خون و همچنین تحویل اکسیژن بیشتر به بافت های عضلانی شود. پس همانطور که می دانید اگر یک وعده قبل از تمرین مانند انار داشته باشید، نتیجه اش فشار جریان خون به عضلات یا پمپ عضلات است.
اما همچنین مطالعات نشان داده اند نیترات و نیتریت نیز دارای عامل بالقوه ای هستند که به بدن کمک می کنند از اکسیژن کمتری در تمرین استفاده کند یا که قبل از خسته شدن به انجام کار بیشتری بپردازد.
ریکاوری سریع تر و انار
پژوهش ها نشان داده نیترات موجود در گیاهان منجر به ریکاوری سریعتر نیروی موجود در شما می شود. بنابراین طبق همین پژوهش ها توصیه می شود قبل از انجام تمرین های قدرتی در صورت تمایل به مصرف ۵۰۰ میلی لیتر آب انار بپردازید. آب انار منجر به حمایت از فرایند ریکاوری به ویژه ایجاد شرایط لازم برای انجام حجم تمرینی بیشتر در بلند مدت و در نتیجه کسب فواید عضلانی بهتر می شود. علاوه براین که در این وضعیت شرایط ریکاوری بهتر می شود درد عضلات نیز به صورت قابل توجهی کاهش می یابد. آب انار منجر به افزایش جریان خون ۳۰ دقیقه بعد از مصرف می شودو این مسئله تاثیر خوبی بر روحیه بدنسازان دارد. در مطالعه دیگری نشان داده شده که علاوه بر انار ، کراتین، بتا آلانین، BCAAS و کافئین نیز منجر به کسب فواید عضلانی ،حجم عضلانی و قدرت می شود. پس حتما این میوه مقوی را در برنامه غذایی قبل از تمرین تان بگنجانید تا به این شکل جریان خونتان را افزایش دهید و از فرایند ریکاوریتان حمایت کنید.

موارد احتیاط:

به طور کلی می توان گفت مصرف انار به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند، اما با داروهایی که برای پرفشاری خون یا کلسترول بالای خون (مانند استاتین ها ) تجویز می‌شود، تداخل دارد.

بنابراین بهتر است قبل از مصرف انار و مکمل های حاوی عصاره انار با پزشک و متخصص تغذیه مشورت نمایید.

نگارنده:معصومه حسینی