رفتن به محتوا
کاهش سریع وزن

خطرات و اثرات کاهش سریع وزن

فهرست مطالب

کاهش وزن در مدت کوتاه چه خطرات و عوارضی دارد؟ عوارض کم بودن چربی بدن کمتراز مقدار ضروری به چه صورت است؟ 

کاهش سریع وزن در مسابقات ورزشی دو نوع خطرات را در پیش دارد:

۱) سوء تغذیه و کم آب شدن بدن. وقتی که بدن مایعات زیادی را دفع کند و جایگزینی هم برایش نداشته باشد، آب بدن کم میشود که باعث افت عملکرد جسمانی میشود. استفاده نکردن از مواد غذایی به مقدار کافی نیز باعث سوء تغذیه میشود. خطرناکترین عارضه کم آبی بدن میباشد.

۲) هنگامی که فرد به روشهای کاهش سریع وزن روی میآورد به جای بافت چربی، آب و توده کمچرب بدن، ذخایر کربوهیدرات و آب عضله کاهش مییابد که باعث اختلال در تنظیم دمای بدن و عملکرد قلبی-تنفسی میشود. تأثیر منفی این امر بر بدن در قدرت و استقامت فرد میباشد.

عوارض کم بودن چربی بدن از مقدار ضروری برای بدن عبارت است از:

۱) کاهش تراکم استخوان

۲) افزایش میزان بروز شکستگی های تنشی

۳) افزایش بینظمی های قاعدگی در زنان

۴) کاهش تستوسترون خون در مردان

۵) افت عملکرد ایمنی بدن

۶) کاهش جذب ویتامین های محلول در چربی

۷) کاهش ضخامت لایه عایق بدن

۸) عملکرد ذهنی و جسمی ضعیف

عوارض کوتاه مدت

تغییرات خلقی، احساس خستگی شدید و بیانگیزگی از عوارض کاهش سریع وزن میباشند.

این عوارض در ورزشکاران به صورت افت سریع سوخت و ساز، کاهش توده عضلانی، کاهش قدرت و توان استقامتی میتوانند خود را نشان دهند. وخیمترین عارضه کاهش شدید و سریع وزن بدن (بیش از ۱۰ درصد) به شکل شوک و خطر مرگ بروز میدهد.

عوارض درازمدت

ورزشکارانی که تلاش میکنند وزن بدن خود را به حد زیادی پایین بیاورند و سطح چربیهای بدن را در حد نامطلوبی قرار دهند در معرض خطر اختلالات تغذیهای مثل انورکسیا نروزا یا بولیمیا نروزا هستند. میزان چربی در بدن مردان و زنان ۵ و ۱۰ درصد گفته شده است. اما معمولاً میزان معمول و سالم چربی در بدن مردان ۸ تا ۱۲ درصد و در زنان ۱۶ تا ۲۰ درصد پیشنهاد میشود.

کاهش وزن سریع در دراز مدت عوارضی مانند کمبود مواد معدنی و ویتامینها را در پی دارد که باعث تغییرات هورمونی و عملکرد سوخت و سازی میشود.

کم آبی بدن

گاهی ورزشکاران کم آبی بدن را راهی سریع برای سر وزن رسیدن استفاده میکنند. با نوشیدن کمتر مایعات بدن انسان دچار کم آبی میشود نه کاهش چربی. کم آبی بدن فقط در صورتی قابل جبران است که فرد زمان کافی در اختیار داشته باشد. اتلاف مقادیر اندک تا متوسط آب (۲ تا ۴ درصد وزن بدن) منجر به کاهش ظرفیت هوازی بیشینه میشود. کاهش ۲ درصد وزن بدن میتواند تا ۲۰ درصد از عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد. معمولاً در مشتزنی ورزشکاران ۲ درصد از وزن خود را از دست میدهند بی آنکه راهکاری برای جبران داشته باشد. عوارض کم آبی بدن شامل گرفتگی عضلانی، گرمافرسایی، گرمازدگی میباشد چرا که بدن قادر به تنظیم دمای خود نمیباشد. علائم اولیهی کم آبی بدن عبارت است از: تهوع، سرگیجه، خستگی و عدم تمرکز. جبران کامل کم آبی بدن نیاز به ۴۸ ساعت زمان دارد. برای جبران یک کیلوگرم وزن بدن باید ۵/۱ کیلوگرم مایعات مصرف شود که باید به رنگ و میزان ادرار هم توجه شود. نوشیدن مایعات ایزوتونیک در این شرایط گزینه بهتری میباشد چرا که کمتر از راه ادرار دفع میشود.

 اثرات فیزیولوژیک کم آبی بدن

                درصد وزن کاهش یافته از راه تعریق                                                                اثرات فیزیولوژیک

                 ۲                                                                                                           نقص عملکرد

                 ۴                                                                                                           افت ظرفیت کار عضلانی

                 ۵                                                                                                           گرمافرسایی

                 ۷                                                                                                            توهمات

                ۱۰                                                                                                           شوک و گرمازدگی

در مورد ورزشکار ۶۰ کیلوگرمی، ۲ تا ۳ درصد اتلاف آب معادل ۲/۱ تا ۸/۱ کیلوگرم وزن بدن است.

داروهای ادرار آور (دیورتیک) و استفراغ عمدی

داروهای مدر میتوانند موجب دفع سدیم و کلرید از خون و پتاسیم و منیزیم از سلولهای عضلانی میشوند. داروهای مدر بسیار خطرناک و از سوی کمیته بینالمللی المپیک ممنوع شدهاند. اسهال و استفراغ عمدی موجب کم آبی بدن میشوند و در نهایت ضعف عضلانی و نقص عملکرد عصلی –عضلانی را به دنبال دارد.

رژیمهای غذایی افراطی

ورزشکارانی که رژیم غذایی افراطی را دنبال میکنند موجب افت عملکرد بدن خود میشوند. میزان انرژی دریافتی یک ورزشکار نباید از ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری در روز کمتر باشد مگر اینکه زیر نظر متخصص تغذیه باشد.

تغییرات چرخه ای وزن

کاهش وزن مکرر و کسب دوباره وزن را تغییرات چرخهای وزن مینامند. عواقب این تغییرات در وزن شامل افت عملکرد ورزشی، کاهش سوخت و ساز پایه، تغییر ترکیب بدن، افزایش نسبت چربی به بافت غیر چربی، تغییرات الگوی ذخیرهس ازی چربیه ا، فزونی چربی شکم نسبت به چربی رانها، تغییرات هورمونی و کمبود مواد مغذی در بدن میباشد.

ورزشکاران در معرض خطر

۱) ورزشکارانی که در رشته های ورزشی مثل کشتی، وزنه برداری و مشت زنی شرکت میکنند.

۲) ورزشهای استقامتی مثل دوهای استقامت، دوچرخه سواری، سهگانه و ژیمناستیک که نیاز به درصد چربی اندکی دارند و لازم است نسبت توان به وزن در حد بالایی باشد.

۳) ورزشهایی که کم بودن بافت چربی و لاغری امتیازی از لحاظ زیبایی شناختی محسوب میشود مثل ژیمناستیک، شیرجه، باله و بدنسازی.

۴) ورزشهایی مثل گلف، تیراندازی که ورزشکاران به خاطر افزایش وزن زیادی که برایشان ایجاد میشود مایل هستند تا روشهای کاهش وزن سریع را تجربه کنند.

۵) ورزشکارانی که زیاد به مسافرت میپردازند و از تغذیه ی منظم و دقیق برخوردار نیستند دچار افزایش وزن میشوند و مایل به کاهش وزن شدید و ناگهانی هستند.

کراسفیت ، فیت کراسفیت ، کراس فیت ، فیتنس ، تی آر ایکس ، تی ار ایکس ، TRX ، Crossfit ، Fitness ، سایت کراسفیت ، سایت فیت کراسفیت ، برنامه غذایی ورزشی ، برنامه ورزشی ، مربی کراسفیت، فروش لوازم ورزشی ، فروشگاه ورزشی ، فروشگاه فیت کراسفیت ، مشاوره ورزشی،احمد حیدری،ahmdheydari،کاهش وزن سریع،وزن،چاقی،چربی،وزن کم کردن،لاغرشدن سریع

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =