رفتن به محتوا
زانو

زانو

فهرست مطالب

با آسیب های شایع زانو آشنا هستید؟؟

چگونه حین تمرین به وضعیت زانو ها توجه داشته باشیم؟

چه زمانی به فیزیوتراپ مراجعه کنیم؟

 

 

مدت زمان توقف تمرینات ورزشی با وجود آسیب و درد زانو  

ورزشکاران جوان تا حداکثر توانایی خود بدون نگرانی از آسیب و درد به تمرین میپردازند و استرس و فشار زیادی به مرور به بدن خود وارد مینمایند با افزایش سن این فشار ها باعث بروز مشکلاتی از قبیل آسیب زانو میشود

آسیب زانو از شایعترین آسیب های ورزشی در نتیجه ی سالها فشار مضاعف و خارج از تحمل زانو بر این مفصل میباشد

آسیب های شایع زانو

-کوفتگی

علت بروز این عارضه برخورد شیء با زانو و ضربه مستقیم به زانو مثل افتادن است

آیا با وجود کوفتگی در زانو میتوان به تمرین پرداخت

به دلیل حاد نبودن آسیب میتوان از قانون (محافظت – استراحت-یخ درمانی – فشار و بالا نگه داشتن عضو) پیروی نمایید

از انجام تمرینات ورزشی خودداری  و تا پایان التهاب و توقف درد زانو قانون درمان را انجام دهید اگر دچار التهاب عمیق و محدودیت حرکت در زانو شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید

– کشیدگی و پیچ خوردگی

کشیدگی وپارگی و پیچ خوردگی لیگامنت موجب آسیب میگردد

علاوه بر آن آسیب های دیگری مانند آسیب غضروف و سوزش عضلات نیز موجب درد در زانو میشوند

تاندونیت کشکک و آرتریت نیز درد زانو را سبب میشوند بسیاری از این آسیب ها به دلیل استفاده بیش از حد و مکانیزم ضعیف و اشتباه بوجود می آیند

آیا منعی در انجام تمرینات وجود دارد ؟

اگر آسیب حاد نباشد بعد از یک تا دوهفته استراحت و پیگیری روند درمان  و توقف درد میتوان تمرین را شروع کرد

در حین تمرینات حتما به وضعیت کامل و صحیح زانو توجه داشته باشید اگر درد برای چندین هفته ادامه پیدا کرد و آسیب های مربوط به تاندون بوجود امد حتما به فیزیوتراپ مراجعه نمایید

آسیب های مینیسک و لیگامنت

وجود چندین لیگامنت مختلف در زانو ثبات و استحکام زانو را حفظ میکند

انعطاف یا باز شدن بیش از حد زانو حین تمرینات -خم شدن زانو به سمت داخل و..  موجب کشیدگی لیگامنت میشود

اگر زانوی شما نسبت به زانوی دیگر بی ثبات و ضعیف شده باید به فیزیوتراپ مراجعه نمود تا با انجام تست های  ساده آسیب را تشخیص دهد

اگر زانو ثبات دارد برنامه ی ریکاوری خود را شروع تا به معیارهای زیر دست یابید

-کاهش التهاب و تورم

– تحمل وزن روی پای آسیب دیده

-دستیابی کامل دامنه حرکتی بدون درد

– انجام ورزش موجب افزایش درد نشده بلکه سبب کاهش آن گردد

-احساس پایداری و ثبات در زانوی آسیب دیده  

با توجه به نیاز زمان بیشتر برای درمان آسیب تحت هیچ شرایطی تمرینات ورزشی که پا را درگیر میکند انجام ندهید

و تا پایان مراحل درمان بر اساس پنج معیار فوق تا زمانی که بهبودی حاصل نشده و درد کامل از بین نرفته سراغ تمرین نروید

زمان بازگشت به تمرین

با وجود اهمیت زیاد پیگیری درمان از همان لحظه ی آسیب شروع دوباره تمرین نیز از اهمیت خاصی برخوردار است  

زیرا یک حرکت اشتباه و فشار نامتعارف موجب تشدید وضعیت  آسیب میشود بنابراین آگاهی از چگونگی شروع تمرینات حائز اهمیت است

عضو آسیب دیده شما هنوز شرایط مساعدی برای شروع تمرینات سخت را ندارد.

پس آهسته و به مرور تمرینات سبک را شروع کنید. این مرحله بسیار مهم است باید صبور باشید

بدنتان را با تمرینات اختصاصی گرم کنید

 راحت و منظم تمرین کنید

تا زمانیکه در حین تمرین یا بعد از آن درد  افزایش پیدا نکرد، می­‌توانید با خیال راحت به تمرین ادامه دهید..

همیشه با فشار متوسط تمرین کنید، خط تعادل و وضعیت صحیح حرکت را مد نظر داشته باشید استراحت کافی بین تمرین  فشارهای مکانیکی وارد بر زانو را کاهش میدهد .

اگر احساس کردید تمرین ویژه­‌ای باعث بدتر شدن وضعیت زانوی شما می­‌شود، توقف تمرین و مراجعه به پزشک توصیه می‌شود

نویسنده :فاطمه باقری

منبع : علم ورزش

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × دو =