تمرینات کاربردی چیست ؟

 

تمرینات کاربردی چیست؟ چه تاثیراتی دارد؟ 

تمرینات Functional  یا تمرینات کاربردی بهترین تمریناتی هستند که میتوانند به ما کمک بکنند که کاملترین دامنه های حرکتی و همینطوره توسعه همه جانه را داشته باشیم.

برای رسیدن به بهترین اجرا نیازمند مهارت هستیم و برای رسیدن به این مهارت ها باید از حرکات پایه ای و ساده شروع کنیم تا به حرکات پیشرفته تر برسیم.

بالاترین تاثیرات در تمرینات کاربردی:

  • توانایی انجام کار در برابر مقاومت Strength
  • استقامت عضلانی Muscular Endurance
  • توانایی اعمال نیروی حداکثر در یک زمان کوتاه، به عنوان مثال پریدن و پرتاب Power

تعریف ساده و عامیانه برای تمرینات Functional  :

به تمرینات عملکردیی گفته میشود که که در راستای هدفی خاص نسبت به شرایط شخص، جنس،سن،توانایی و شکل زندگی یک نفر طراحی می شود.

این تمرینات هم میتواند برای ورزشکاران حرفای و هم انسان های معمولی طراحی شوند و هیچ نوع محدودیتی ندارند و تلاش دارد تا الگو های حرکتی را بهبود ببخشد.

تعریف علمی تمرینات  Functional :

تمرینات کاربردی که با اصل ویژگی تمرین و مختص رشته ورزشی خاص باتوجه به مولفه های اصول بیومکانیک، حرکت شناسی، سیستم های انرژی، بدون آسیب رساندن باعث افزایش اوج عملکرد و اجرای ورزشی بشود.

تمرینات کاربردی معمولا چند مفصله و چند عضله ای هستند و میتوانند شامل انواع انقباضات باشند:

  • انقباضات ایزوتونیک (بدون حرکت)
  • ایزومتریک (با حرکت)
  • کانسنتریک (درونگرا)
  • اکسنتریک (برونگرا)
  • ایزوکنیتیک

به عنوان مثال: حرکت از حالت استاتیک(ایستا) به حالت داینامیک(پویا) یک فانکشنال است.

تاثیر تمرینات کاربردی:

  • سازگاری های قدرتی
  • سازگاری های عضلانی و اسکلتی
  • سازگاری های کانکتیو تیشو(تاندون ها-رباط-عضلات)
  • فعالیت بهتر غدد درون ریز
  • سازگاری های کاریو وسکولار(قلبی عروقی)

این تمرینات تمام مولفه های آمادگی جسمانی را در بر میگیرد:

 

  • قدرت: حدالکثر نیرویی که میتوان برای یکبار اعمال کرد
  • استقامت: توانایی تکرار یکنواخت یک حرکت
  • سرعت: توانایی جابه جاشدن کل بدن مثل دویدن
  • سرعت عکس العمل: حدفاصل زمانی بین دریافت محرک تا شروع حرکت
  • توان: به کارگیری حداکثر نیرو در حدالقل زمان
  • انعطاف: دامنه حرکتی اعضای بدن
  • چابکی: توانایی تغییر سریع و ناگهانی جهت حرکت
  • تعادل: توانایی حفظ بدن در فضا که به دو صورت ایستا و پویا می باشد

طراحی تمرین در تمرینات فانکشنال به دو صورت:

  • یک گروه خاص از عضلات مثل عضلات پا
  • تمام بدن full body

نکته: تمرینات فانکشنال تاثیر خوبی روی هایپرتورفی  (Hypertrophy) دارد  و همچنین باعث افزایش هرچه بیشتراتصال عصب به عضله می شود.

هرم تمرینات Functional  یا کاربردی:

در قسمت های بعدی تمرینات فانکشنال را با ابزرا های مختلف نمونه سازی می کنیم.

 

در سایر مقالات ادامه دارد …

کراسفیت ، فیت کراسفیت ، کراس فیت ، فیتنس ، تی آر ایکس ، تی ار ایکس ، TRX ، Crossfit ، Fitness ، سایت کراسفیت ، سایت فیت کراسفیت ، برنامه غذایی ورزشی ، برنامه ورزشی ، مربی کراسفیت، فروش لوازم ورزشی ، فروشگاه ورزشی ، فروشگاه فیت کراسفیت ، مشاوره ورزشی،احمد حیدری،ahmdheydari،تمرینات کاربردی،فانکشنال،

پست های توصیه شده
نمایش 2 دیدگاه
  • Avatar
    بنفشه
    پاسخ

    بسیار مفید و جالب…خدا قوت و زنده باد ورزش و ورزشکار

    • احمد حیدری
      احمد حیدری
      پاسخ

      ممنون از انرژی مثبت و همراهیتون با تیم فیت کراسفیت ❤

یک نظر بدهید

چهارده − 13 =

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

تفاوت تمرینات دایره ای و کراس فیت