رفتن به محتوا
طراحی تمرین

طراحی تمرین در تی آر ایکس TRX (بخش اول)

نحوه طراحی تمرین در TRX تی آر ایکس چگونه است؟ تی آر ایکس

یک جلسه تمرین  TRX تی آر آیکس چطور طراحی می شود؟ سیستم های انرژی در تمرینات  TRX تی آر ایکس کدامند؟ تی آر ایکس

در تنظیم فشار تمرینات تی آر ایکس، چندین روش تمرینی وجود دارد که برای افراد مختلف و با توانایی ها و قابلیت های متفاوت و با توجه به اهداف هر مرحله از تمرین، سطح تمرینی از ابتدایی تا پیشرفته طراحی می شوند.  تی آر ایکس

با تنظیم شدت تمرین (مقاومت، سختی و کیفیت تمرین) و حجم تمرین (تعداد تکرار حرکات در هر ست تمرینی، تعداد تکرار ست ها هر دور تمرینی ، تعداد دور های تمرینی در هر جلسه تمرین، مدت زمان انقباض ایزومتریک و ایزوتونیک هر گروه از عضلات فعال، تعداد جلسات تمرین در روز و یا در هر هفته)، می توان فشار تمرین را تنظیم کرد.

با توجه به اهداف تمرینی که برای ارتقاء مهارت ها و جنبه های مختلف آمادگی های عضلانی و سیستم های انرژی تعیین می شوند، نوع و روش تمرینات انتخاب، طراحی و اجرا می شوند. طراحی تمرین

روش های تمرینی تی آر ایکس عبارتند از: طراحی تمرین

  • روش هایی که بر اساس درصدی از حداکثر قدرت طراحی می شوند: تی آر ایکس

 روش درصدی، روش ثابت، روش ست های کاهشی، روشهای هرمی (مستقیم، معکوس، دوگانه)، روش مختلط، روش دراپ ست (ست ترکیبی)

  •  روش هایی که بر اساس قابلیت های عضلانی طراحی می شوند:

روش سرعتی، روش توانی، روش قدرتی، روش استقامتی، روش حجیم سازی یا هایپر ترافی، روش تمرین ماکزس، روش پلایومتریک، روش کششی- انعطافی – آرامشی، روش ترکیب سرعت با استقامت، روش ترکیب سرعت با قدرت، روش قدرتی استقامتی، روش تعادلی

  •  روش هایی که بر اساس پیوستگی تمرینات طراحی می شوند:

روش تناوبی (اینتروال یا گسسته)، روش تداومی (پیوسطه)، روش ترکیبی تناوبی و تداومی  تی آر ایکس

  • روش هایی که بر اساس انقباض های عضلانی طراحی می شوند:

روش های کانسنتریک یا درونگرا (ایزو تونیک با هم تنش، ایزو کینتیک یا هم جنبش)، روش اکسنتریک یا برونگرا، روش ایزومتریک یا هم طول

روش آهسته و هوازی، روش انفجاری و سریع فسفاژن (آدنوزین تری فسفات فسفو کراتین)، روش لاکتیکی (اسید لاکتیک)

  • روش هایی که بر اساس شبکه ای طراحی می شوند:

روش ایستگاهی زمانی، روش ایستگاهی تکراری، روش ایستگاهی ترکیبی (زمانی و تکراری)

  •  روش هایی که بر اساس گروه های عضلانی طراحی می شوند: طراحی تمرین

روش گروهای عضلانی مشابه (سوپر ست)، روش گروه های عضلانی مخالف، روش نوبت سنگین (روش تناوب فعالیت عضلات موافق و مخالف)، روش پیش خستگی، روش ست مرکب، روش ماتریس

  •  روش های تکرار فزاینده (روش هایی که براساس افزایش تکرارها طراحی می شوند): تی آر ایکس

روش تلاش به علاوه یک (پلاس وان)، روش تلاش به علاوه پنج (پلاس فایو)، روش تلاش به علاوه ده (پلاس تن)

با توجه به توضیحات داده شده بر خلاف آنچه همه تصور می کنند طراحی تمرین در تی ار ایکس خیلی هم ساده نیست و نیازمند علم و تجربه می باشد. سایت فیت کراسفیت در نظر دارد که در دوره ها ی زمانی مختلف با برگزاری کلاس های  دانش افزایی در این زمینه کمک شایانی به علاقمندان این رشته بکند و همچنین به اختصار در مقالات بعدی راجع به تمام این سیستم های تمرینی و نحوه ی اجرای هر کدام صحبت خواهیم کرد. تی آر ایکس طراح تی آر ایکسی تمرین

کلاس های گروهی و خصوصی تی آر ایکس …

نگارنده: احمدحیدری

برگرفته از کتاب تمرینات تی آر ایکس