رفتن به محتوا
تاثیر بی تمرینی بر بدن

تاثیر بی تمرین بر بدن طی مدت یک هفته تا یک سال

میزان تاثیر بی تمرینی در یک هفته چقدر است؟ تاثیر منفی تمرین نکردن بر رشد و حجم عضلات به چه میزان است؟ بی تمرینی چیست؟

احتمالا شما هم به دلایل مختلفی مثل بی انگیزه شدن و بیش تمرینی ، مهمانی های پشت هم، صدمه و آسیب و یا تداخل برنامه هایتان، مجبور شده باشید در روال تمرین منظمتان ایجاد وقفه نمایید. چنین شرایطی آن هم در حالی‌که قبلاً روال تمریناتتان منظم بوده است، بیش از حد تصورتان بدن، ظاهر و احساس‌تان را دست‌خوش تغییر خواهد کرد. بی تمرینی

گاهی بیش تمرینی و گاهی افراد به بهانه نداشتن وقت کافی، آسیب های مختلف، مسافت و در دسترس نبودن تجهیزات ورزشی از ورزش و تمرین گریزان هستند، این مطلب اطلاعات خاص و هم پیشنهاد بسیار متفاوتی برای شما دارد.

 

  • ترک ورزش به مدت چند روز

چند روز ورزش نکردن آسیب زیادی به شما نمی‌رساند. اگر سابقه تمرین منظم دارید، بدن شما از این فرصت برای ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده استفاده خواهد کرد در نتیجه شما قوی‌تر از قبل به میدان باز می‌گردید. اما یک نکته: اگر در این مدت علاوه بر ورزش نکردن، غذای ناسالم و نوشیدنی‌های الکلی بخورید، احساس ورم و پف کردگی خواهید داشت.

  • یک هفته

به مرور، با تحلیل رفتن و کوتاه شدن فیبرهای عضلانی، احتمالاً با عضلاتی نرم‌تر و شل مواجه می‌شوید. بدن شما در چنین شرایطی، برای نگهداری و حفظ بافت‌های عضلانی شروع به ذخیره آب اضافی می‌کند ولی اگر دوباره به تمرینات منظم‌تان برگردید، متوجه تغییرات قابل توجهی در نوع و شدت ورزش و حتی دویدنتان نمی‌شوید و طی چند جلسه می‌توانید عضلات‌تان را به فرم قبلی برگردانید.

  • چند هفته

تناسب اندام شما در این حالت در سراشیبی قرار خواهد گرفت. با کاهش تعداد میتوکندری‌ها که نقش تامین سوخت سلولی را به عهده دارند، توان استقامتی و قدرتتان، که از عوامل مهم در آمادگی بدنی هستند را از دست می‌دهید. تا آنجا که احتمالا بالا رفتن از پله نیز شما را سریع خسته می کند. بیش تمرینی

  • یک ماه

درصد قابل توجهی از قدرت و بافت عضلانی شما از بین خواهد رفت و به جای عضله سازی و بالا بردن وزن عضله، به حجم چربی بدن‌تان اضافه می‌شود. ممکن است بیشتر از پیش دچار استرس بشوید و با اختلال در روند زندگی ۲۴ ساعته، خواب آرام شبانه برایتان به یک چالش تبدیل شود.

  • چند ماه

سوخت و ساز بدنتان کند و تنبل می‌شود. در این حالت،علاوه بر اینکه کالری بسیار کمی می‌سوزانید، خیلی زود هم خسته می‌شوید. در نتیجهٓ کارکرد بالای قلبتان، ضربان قلب، به سرعت بالا می رود و ریه ها نمی‌توانند اکسیژن مصرفی لازم را جذب کنند. بیش تمرینی

  • یک سال

علاوه بر افزایش قابل توجه چربی بدن، از دست رفتن توده عضلانی و متابولیسمی کند و تنبل، اکنون در معرض ابتلا به بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، کلسترول، دیابت نوع ۲، بی‌خوابی و افسردگی نیز خواهید بود. با این حال ورزش نکردن به طور قطع، منجر به افزایش وزن برایتان نخواهد شد. شما می‌توانید با کم کردن کالری غذا نیز وزن‌تان را ثابت نگه دارید. اما برای سالم ماندن و جلوگیری از بروز بیماری‌هایی که عمدتاً قلبی عروقی هستند، ورزش امری ضروری و حیاتی است. بیش تمرینی

 

نتیجه گیری:

به عنوان نتیجه گیری از این مطلب می شود به این نکته پی برد که تاثیرات منفی بی تمرنین گاهی بسیار زیاد و جبرات ناپذیر هستند و حتی باعث جدا شدن ما از ورزش می شوند. به عنوان توصیه می توان گفت که حتی در سخت ترین شرایط زندگی با روزی ۲۰  تا ۳۰ دقیقه ورزش به جلوگیری از این مشکلات احتمالی کمک شایانی می کنید.

متخصصان در علم ورزش نوین به این نتیجه رسیده ازند که تمرینات فانکشنال با شدت بالا در مدت زمان کوتا حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می تواند بالاترین میزان بازده به نسبت تمرینات مقاومتی با مدت زمان زیاد و فشار کم را داشته باشد. اگر زمان کافی برای انجام تمرینات ورزشی ندارید مربیات تیم فیت کراسفیت شما را در این امر راهنمایی  می کنند. شما می توانید حتی بدون ابزار ورزشی خیلی خاص با جدید ترین متد ورزش در دنیا همراه شوید با ما از اینجا همراه بشوید، مشاوره رایگان بگیرید و در صورت تمایل با ما ورزش کنید.

نویسنده: احمد حیدری