رفتن به محتوا
تخصصی کردن تمرینات کاربردی

تخصصی کردن تمرینات کاربردی

تخصصی کردن تمرینات کاربردی چگونه است؟ چطور یک تمرین اختصاصی طراحی کنیم؟

نحوه ی تخصصی کردن تمرینات :

اگر باز هم بصورت گذرا راجع به تمرینات کاربردی صحبت کنیم به یک نتیجه گیری مهم نخواهیم رسید پس بهتر است بصورت موضوعی تر راجع به این تمرینات صحبت کنیم

به عنوان مثال همه می دانیم که بهترین تمرین برای یک دونده دویدن است اما میتوان نحوه ی تمرینات را جوری طراحی کرد فعالیت های غیر از دویدن به افزایش عملکرد ورزشکار کمک کند .

ورزشکار ما نیاز به افزایش توان و سرعت در عضلات همسترینگ و کر دارد .

پس نحوه طراحی تمرین باید بصورتی باشد که قدرت عضلانی در این گروهای عضلانی افزایش پیدا کند.

اسکوات تک پای / پل باسن /تمرینات جهشی شکم و اجرای حرکت ددلیفت با کش میتواند این گروه خاص را بیشتر درگیر کند تا شخص در هنگام دویدن اجرای بهتری داشته باشد.

تمرینات کاربردی با مفهوم اختصاصی بودن همراه است. تمرینات تعادلی تک پا بسیار تخصصی تر از تمرینات جفت پا برای دویدن و جهش هستند.

یک مربی باید این مسئله را در نظر بگیرد که تمرینات با طلوبیت بالا لزوما کاربردی نیستند.ما نیازمند تمریناتی هستیم که ورزشکار را باتوجه به ضعف های خاص ساختاری و غیر ساختاری پیشرفت بدهد و برای وی موثر باشد و نه مطلوب.

با توجه به تجارب گذشته میتوان گفت که ورزشکاران مطلوبیت را به موثر بودن ترجیح میدهند چون بصورت ناخوداگاه شخص تمایل دارد در زمانی که فشار تمرین مضاعف است کارهایی را انجام بدهد که بای او اسانتر بوده و قابل دسترس است یا بقولی از مطلوبیت بیشتری برخوردار است.

بیان کردن این مسئله از وضایف مربی بوده تا بتواند ورزشکار را بهترین شرایط جسمی وروانی تمرین بدهد.

در ادامه حتما  مقاله تفاوت در تعادل و ثبات در تمرینات کاربردی را از اینجا دنبال کنید.

نگارنده: احمد حیدری