رفتن به محتوا

functional

فانکشنال ( تمرینات کاربردی )

تمرینات کاربردی چیست ؟

و چه تاثیراتی دارد …

تمرینات Functional  یا تمرینات کاربردی بهترین تمریناتی هستند که میتوانند به ما کمک بکنند که کاملترین دامنه های حرکتی و همینطوره توسعه همه جانه را داشته باشیم . برای رسیدن به بهترین اجرا نیازمند مهارت هستیم و برای رسیدن به این مهارت ها باید از حرکات پایه ای و ساده شروع کنیم تا به حرکات پیشرفته تر برسیم.

تعریف ساده و عامیانه برای تمرینات Functional  :

به تمرینات عملکردیی گفته میشود که که در راستای هدفی خاص نسبت به شرایط شخص، جنس،سن،توانایی و شکل زندگی یک نفر طراحی می شود.

این تمرینات هم میتواند برای ورزشکاران حرفای و هم انسان های معمولی طراحی شوند و هیچ نوع محدودیتی ندارند و تلاش دارد تا الگو های حرکتی را بهبود ببخشد.

بالاترین تاثیرات در تمرینات کاربردی :

  توانایی انجام کار در برابر مقاومت Strength
  استقامت عضلانی Muscular Endurance
  توانایی اعمال نیروی حداکثر در یک زمان کوتاه، به عنوان مثال پریدن و پرتاب Power

تعریف ساده و عامیانه برای تمرینات Functional  :

به تمرینات عملکردیی گفته میشود که که در راستای هدفی خاص نسبت به شرایط شخص ، جنس،سن ، توانایی و شکل زندگی یک نفر طراحی می شود.

این تمرینات هم میتواند برای ورزشکاران حرفه ای و هم انسان های معمولی طراحی شوند و هیچ نوع محدودیتی ندارند و تلاش دارد تا الگو های حرکتی را بهبود ببخشد.

تعریف علمی تمرینات  Functional :

تمرینات کاربردی که با اصل ویژگی تمرین و مختص رشته ورزشی خاص باتوجه به مولفه های اصول بیومکانیک، حرکت شناسی، سیستم های انرژی، بدون آسیب رساندن باعث افزایش اوج عملکرد و اجرای ورزشی بشود.

تمرینات کاربردی معمولا چند مفصله و چند عضله ای هستند و میتوانند شامل انواع انقباضات باشند:

انقباضات ایزوتونیک (بدون حرکت)
ایزومتریک (با حرکت)
کانسنتریک (درونگرا)
اکسنتریک (برونگرا)
ایزوکنیتیک
به عنوان مثال : حرکت از حالت استاتیک (ایستا) به حالت داینامیک (پویا) یک فانکشنال است.

تاثیر تمرینات کاربردی :

  • سازگاری های قدرتی
  • سازگاری های عضلانی و اسکلتی
  • سازگاری های کانکتیو تیشو (تاندون ها-رباط-عضلات)
  • فعالیت بهتر غدد درون ریز
  • سازگاری های کاریو وسکولار (قلبی عروقی)

این تمرینات تمام مولفه های آمادگی جسمانی را در بر میگیرد:

  • قدرت : حدالکثر نیرویی که میتوان برای یکبار اعمال کرد
  • استقامت : توانایی تکرار یکنواخت یک حرکت
  • سرعت : توانایی جابه جاشدن کل بدن مثل دویدن
  • سرعت عکس العمل : حدفاصل زمانی بین دریافت محرک تا شروع حرکت
  • توان : به کارگیری حداکثر نیرو در حدالقل زمان
  • انعطاف : دامنه حرکتی اعضای بدن
  • چابکی : توانایی تغییر سریع و ناگهانی جهت حرکت
  • تعادل : توانایی حفظ بدن در فضا که به دو صورت ایستا و پویا می باشد

طراحی تمرین در تمرینات فانکشنال به دو صورت :

  • یک گروه خاص از عضلات مثل عضلات پا
  • تمام بدن full body

نکته : تمرینات فانکشنال تاثیر خوبی روی هایپرتورفی  (Hypertrophy) دارد  و همچنین باعث افزایش هرچه بیشتر اتصال عصب به عضله می شود.

هرم تمرینات فانکشنال یا کاربردی

هرم تمرینات فانکشنال یا کاربردی

آخرین مطالب  فانکشنال ( تمرینات کاربردی )

تفاوت ثبات و بالانس

تفاوت در تعادل و ثبات در تمرینات کاربردی

تفاوت در تعادل و ثبات در تمرینات کاربردی، نحوه تقویت تعادل، نحوه افزایش ثبات در بدن   تعادل در مقابله
ادامه ...
تخصصی کردن تمرینات کاربردی

تخصصی کردن تمرینات کاربردی

تخصصی کردن تمرینات کاربردی چگونه است؟ چطور یک تمرین اختصاصی طراحی کنیم؟ نحوه ی تخصصی کردن تمرینات : اگر باز
ادامه ...

مفهوم توان در تمرینات کاربردی

مفهوم توان در تمرینات کاربردی چیست؟ توان در ورزش به چه معناست؟ چرا باید توان را افزایش بدهیم؟ توان عملکرد
ادامه ...