رفتن به محتوا
Fat-soluble vitamins

ویتامین­ های محلول در چربی

ویتامین های محلول در چربی چه ویتامین هایی هستند؟ شامل چه منابعی میشوند؟

ویتامین­ های محلول در چربی

در مواقعی که بدن به ویتامین­ های محلول در چربی احتیاج داشته باشد به نواحی مختلف بدن ارسال می­شود. اگر به بدن انسان مقادیر اضافه­ ای نسبت به نیاز از این ویتامین وارد شود به مدت چندین سال در بافت­های چربی ذخیره می­شود.

ویتامین­های محلول درچربی عبارت است از: ویتامین­های A، D، E و K که ویتامین­های A، D و K در کبد ذخیره می­شوند و ویتامین E در بافت­های چربی ذخیره می­شود. از میان این ویتامین­ها، A و ٍE به عنوان آنتی ­اکسیدان عمل می­کنند. این ویتامین­ها رادیکال­های آزادی را که موجب آسیب دیدن سلول­ها و پیرشدن بافت­ها در بدن می­شوند را خنثی و دفع می­کنند.

ویتامین A

بتاکاروتن به نوعی پیش ویتامین، ویتامین A می­باشد و خاصیت آنتی اکسیدان ویتامین A به خاطر همین بخش ویتامین می­باشد. تا حد زیادی رنگ سبزیجات زرد و نارنجی بخاطر وجود بتاکاروتن است. اگرچه کمبود این ویتامین موجب کاهش رشد کودکان و بیماری­های عفونی می­شود، اما مصرف مکمل­ های این ویتامین کار درستی نمی­باشد. استفاده یک میلی­ گرم در روز از ویتامین A برای بدن کافی می­باشد که با تغذیه مناسب دریافت خواهد شد.

ویتامین E

ویتامین E یک ماده­ ی آنتی اکسیدان است از دیواره­ های سلول­ها در برابر تخریب اکسیداتیو محافظت می­کند و موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن می­شود. طبق تحقیقات در ورزشکاران استقامتی مثل دوندگان ماراتن و دوچرخه­ سواران، ویتامین E از افزایش شاخص­ های اکسیداتیو جلوگیری می­کند. ویتامین E در جلوگیری از تخریب عضلات نقش مؤثری دارد.

Fat-soluble vitamins

ویتامین D

ویتامین دی در بعضی از غذاها و بعضی از لبنیات و آب­میوه­ هایی که با ویتامین دی غنی شده ­اند وجود دارد. ویتامین دی، ویتامینی است که بدن انسان آن را از نور خورشید دریافت می­کند در صورتی که پوست در معرض نور خورشید  قرار گیرد. فواید ویتامین دی در بدن: سوخت و ساز کلسیم و سلامت استخوان­ها، پیشگیری از انواع سرطان­ها و دیابت نوع ۲٫

ورزشکارانی مثل ژیمناست­ها، دوندگان استقامت و دوچرخه سواران برای حفظ سلامت استخوان­های خود باید از ویتامین دی استفاده کنند. کرم­ های ضد آفتاب می­توانند مانع جذب ویتامین دی در برابر نور خورشید شوند. طبق مطالعات جدید بدن انسان به ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ واحد ویتامین دی نیاز دارد.

ویتامین K

این ویتامین به لخته کردن خون مشهور است. این ویتامین در افزایش تراکم و رشد استخوان نقش بسزایی دارد. رژیم غذایی پر نشاسته و مصرف زیاد ویتامین­های A و E، مصرف آنتی بیوتیک­ ها و بعضی مکمل­ های کاهش وزن می­توانند موجب کمبود ویتامین K در بدن شوند.

منبع: تغذیه و مکمل­های غذایی در ورزش

   نویسنده: مهسا حاجیلو

 

 

 

کراسفیت ، فیت کراسفیت ، کراس فیت ، فیتنس ، تی آر ایکس ، تی ار ایکس ، TRX ، Crossfit ، Fitness ، سایت کراسفیت ، سایت فیت کراسفیت ، برنامه غذایی ورزشی ، برنامه ورزشی ، مربی کراسفیت، فروش لوازم ورزشی ، فروشگاه ورزشی ، فروشگاه فیت کراسفیت ، مشاوره ورزشی،احمد حیدری،ahmdheydari،ویتامین های محلول در چربی