رفتن به محتوا
کنجد و دانه کنجد

کنجد

کنجد چیست؟

خواص کنجد و دانه چگونه است؟

 دانه‌های کنجد یکی از اولین دانه‌های روغنی شناخته شده برای انسان است. آن‌ها به خاطر ارزش غذایی و دارویی به طور گسترده در پخت و پز و تولید داروهای سنتی به کار گرفته شده‌اند.
یک منبع اولیه از آنتی‌اکسیدان‌ها فلاونوئید فنولیک، ویتامین‌ها، فیبرهای رژیمی با ویژگی‌های ضد سرطانی است.

 نام علمی: Sesamum indicum

خواص کنجد و دانه های آن در غذا ها و خوراکی ها

? یکی از دانه‌های روغنی پرکاربرد در غذاها و خوراکی های مختلف است. عمده کالری آن به علت وجود چربی‌ها است. حدود ۶۰ درصد دانه‌ها از چربی و ۲۰ درصد از پروتئین تشکیل شده است.

?تحقیقات نشان می‌دهد که کنجد به دلیل توانایی در افزایش و تنظیم میزان هورمون‌های جنسی، بهبود وضعیت آنتی‌اکسیدانی و تنظیم میزان کلسترول خون، به ویژه برای زنان یائسه می‌تواند مفید باشد.

?کنجد یکی از دانه‌های سرشار از ویتامین‌های ضروری برای سلامتی است. آن‌ها منبع عالی ویتامین‌های گروه B مانند نیاسین، اسیدفولیک، تیامین، پیریدوکسین و ریبوفلاوین هستند.

?دانه‌ها منابع بسیار غنی از بسیاری از مواد معدنی ضروری هستند. کلسیم، آهن، منگنز، روی، منیزیم، سلنیوم و مس به ویژه در دانه کنجد متمرکز شده است. بسیاری از این مواد معدنی نقش مهمی در معدنی سازی استخوان، تولید گلبول‌های قرمز، تولید آنزیم ها، هورمون ها و همچنین تنظیم فعالیت‌های قلبی و عضلات دارند.

موارد احتیاط:

?دانه کنجد یک نوع حساسیت شدید در بعضی افراد حساس ایجاد می کند. این واکنش‌ها شامل کهیر، التهاب پوست، خارش است. گاهی اوقات نشانه‌های بیماری ممکن است بسیار شدید باشد و احتمال دارد به علائم فیزیکی جدی مانند استفراغ، درد شکم، تورم لب‌ها و گلو که منجر به اختلال تنفسی احتقاق سینه و مرگ شود.

?مبتلایان به بیماری ویلسون باید از مصرف مقادیر زیادی دانه کنجد به دلیل دارا بودن مس پرهیز کنند. این اختلال ژنتیکی باعث تجمع مس در کبد می شود.

نگارنده:معصومه حسینی

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =