رفتن به محتوا

کنجد

💎 دانه‌های کنجد یکی از اولین دانه‌های روغنی شناخته شده برای انسان است. آن‌ها به خاطر ارزش غذایی و دارویی به طور گسترده در پخت و پز و تولید داروهای سنتی به کار گرفته شده‌اند.
کنجد یک منبع اولیه از آنتی‌اکسیدان‌ها فلاونوئید فنولیک، ویتامین‌ها، فیبرهای رژیمی با ویژگی‌های ضد سرطانی است.

 

💎 نام علمی: Sesamum indicum

خواص سلامتی:

🔹کنجد یکی از دانه‌های روغنی پرکاربرد در غذاها و خوراکی های مختلف است. عمده کالری آن به علت وجود چربی‌ها است. حدود ۶۰ درصد دانه‌های کنجد از چربی و ۲۰ درصد از پروتئین تشکیل شده است.

🔹تحقیقات نشان می‌دهد که کنجد به دلیل توانایی در افزایش و تنظیم میزان هورمون‌های جنسی، بهبود وضعیت آنتی‌اکسیدانی و تنظیم میزان کلسترول خون، به ویژه برای زنان یائسه می‌تواند مفید باشد.

🔹کنجد یکی از دانه‌های سرشار از ویتامین‌های ضروری برای سلامتی است. آن‌ها منبع عالی ویتامین‌های گروه B مانند نیاسین، اسیدفولیک، تیامین، پیریدوکسین و ریبوفلاوین هستند.

🔹دانه‌ها منابع بسیار غنی از بسیاری از مواد معدنی ضروری هستند. کلسیم، آهن، منگنز، روی، منیزیم، سلنیوم و مس به ویژه در دانه کنجد متمرکز شده است. بسیاری از این مواد معدنی نقش مهمی در معدنی سازی استخوان، تولید گلبول‌های قرمز، تولید آنزیم ها، هورمون ها و همچنین تنظیم فعالیت‌های قلبی و عضلات دارند.

👈موارد احتیاط:

🔹دانه کنجد یک نوع حساسیت شدید در بعضی افراد حساس ایجاد می کند. این واکنش‌ها شامل کهیر، التهاب پوست، خارش است. گاهی اوقات نشانه‌های بیماری ممکن است بسیار شدید باشد و احتمال دارد به علائم فیزیکی جدی مانند استفراغ، درد شکم، تورم لب‌ها و گلو که منجر به اختلال تنفسی احتقاق سینه و مرگ شود.

🔹مبتلایان به بیماری ویلسون باید از مصرف مقادیر زیادی دانه کنجد به دلیل دارا بودن مس پرهیز کنند. این اختلال ژنتیکی باعث تجمع مس در کبد می شود.

نگارنده:معصومه حسینی