مشاوره و استعداد یابی ورزشی

من خیلی علاقمندم که فرزندم یک ورزشکار خوب در حد المپیک شود، باید چیکار کنم؟ نمی دونم در کدام ورزش می تواند موفق شود؟

چند خط از زبان موسس و پایه گذار  فیت کراس فیت

استعداد یابی ورزشی

به‌جرئت می‌توان گفت که بزرگترین سرمایه‌ی نسل بشر، کودکانند. کودکان امید آینده‌ی ما هستند. راهنمایی و هدایت درست کودکان، طبق علاقه و ذوق و استعداد خودشان، و نه با اجبار وظیفه‌ای مهم و ارزشمند است. چه بسیار کودکانی که با نشان دادن علاقه و استعداد در زمینه‌هایی حتی عجیب، صفحه‌ی مهمی از تاریخ را رقم زده‌اند و چه بسیار کودکانی که این ذوق و استعدادشان به تلخی از بین رفته است؛ چه ناشی از مسائل محیطی و چه ناشی از عدم توجه درست خانواده. با حمایت از کودکانمان، آینده‌ی بهتری را برایشان رقم بزنیم.

مشکل امروزه ایران عزیز ما در ورزش عدم توجه به بحث استعداد یابی و استعداد پروری است و سیستم های آموزشی و ورزشی کشور توان صرف هزینه هایی مثل(پول و وقت) کافی را برای فرزندان ما را ندارند و هیچ وقت پایه سازی درستی در سنین نونهالی و نوجوانی و حتی جوانان انجام نمی شود و این اتفاق نا خوش آیند باعث هدر رفت زمان و انرژی فرندان ما می شود.

هدف از استعداد یابی ورزشی و مراحل استعداد یابی:

یکی از دلایلی که کشورهای پیشرفته در زمینه ورزش و رشته های ورزشی موفق هستند، موضوع و بحث بسیار مهم استعدادیابی ورزشی است و هدف از این کار بررسی شاخص های از پیش تعیین شده سازمان جهانی ISAK است که بهترن رشته های ورزشی رابه فرزند ما با توجه توانایی های او پیشنهاد می دهد.

مراحل استعدادیابی:

  • ارزیابی تخصصی و اندازه گیری های بدنی
  • معیارهای فیزیولوژیک و آمادگی جسمانی
  • معیارهای روان شناختی
  • معیارهای یادگیری حرکتی و ادراکی

 

         احمدحیدری