رفتن به محتوا

آسیب شناسی ورزشی

آسیب های ورزشی

آسیب های ورزشی می تواند برای هر کس و در هر زمان اتفاق بیفتد . در اینجا نحوه برخورد بهتر با آنها برای بهبودی سریعتر به اختصار توضیح داده میشود
آنچه باید درباره آسیب های ورزشی بدانید
اصطلاح آسیب ورزشی ، به معنای گسترده تر ، به انواع صدماتی اشاره دارد که بیشتر در طول ورزش یا تمرین رخ می دهد. برخی از آسیب های ورزشی ناشی از برخورد شدید است. برخی دیگر به دلیل تمرینات ضعیف ، تجهیزات نامناسب ، عدم تهویه مطبوع یا گرمازدگی و کافی نبودن حرکات کششی به وقوع میپیوندد

Joint-ligament- 1injuries
آسیب های لیگامان مشترک
چگونه آسیب رباط رخ می دهد؟
Risk factors for sports injuries
عوامل خطر برای آسیب
Sports Injury Management
مدیریت آسیب دیدگی
Cold-therapy 1
سرما درمانی
How-to-use-Heat-Therapy-
گرما  درمانی
Sports protection
محافظت
Compression and lifting the damaged part of the body
فشرده سازی

آسیب های لیگامان مشترک

علائم صدمات لیگامنت :

  • در هنگام قرار دادن وزن بر روی آنها ، مفاصل کمی دردناک  می شود
  • تورم
  • درد

چگونه آسیب رباط رخ می دهد؟

برای آسیب دیدن رباط ها به نیروی زیادی احتیاج است. در ورزش برخورد مانند فوتبال ، این کار به راحتی توسط بازیکنان مخالف انجام می شود یا بازیکنی که پای خود را در چمن می کشد و تمام وزن بدن او برروی یک مفصل تحمل میشود
رباط زانو شایعترین صدمات در لیگامان است.

علل:

علائم – به طور کلی:

درد ، اغلب ناگهانی و شدید
یک صدای پاپ یا ضربه محکم و ناگهانی هنگام آسیب دیدگی
تورم
احساس سستی در مفصل
عدم توانایی در قرار دادن وزن بر روی نقطه بدون درد

عوامل خطر برای آسیب های ورزشی

فاکتورهای مختلفی می تواند باعث شود که شما یک فشار عضلانی در پای خود داشته باشید ، از جمله:

سفتی عضلات

ماهیچه های محکم در برابر فشار آسیب پذیر هستند. تمرینات کششی روزانه باعث کاهش خطر ابتلا به سفتی عضلات در ورزشکاران می شود.

ضعف عضلات

عضلات ضعیف و بی تحرک توانایی تحمل استرس ورزش را ندارند و بنابراین بیشتر مستعد آسیب هستند. هنگام تمرین  بیش از حد توان خود کار نکنید . آن را کند کنید.

عدم تعادل عضلات

زمانیکه یک گروه عضلانی بسیار قوی تر از گروه عضلانی مخالف خود است این عدم تعادل می تواند منجر به فشار شود.

خستگی عضلانی

 خستگی قابلیت جذب انرژی عضلات را کاهش می دهد و آنها را در معرض آسیب بیشتر قرار می دهد

سرما درمانی یا گرما درمانی ؟

 

 سرما و گرما  از جمله رایج ترین ها روشها برای مدیریت آسیب های ورزشی حتی در ارتوپدی به طور کلی استفاده می شود.بنابراین کدام یک مناسب است که برای صدمات ورزشی ، یخ یا گرما استفاده کنیم ؟ و تا چه مدت باید یخ یا گرما درمانی ادامه یابد؟

درمان سرد

سرما درمانی  اغلب پس از وقوع صدماتی مانند اسپرین  های مچ پا استفاده می شود. استفاده از یک بسته سرد در اوایل و اغلب برای ۴۸ ساعت اول به به حداقل رساندن تورم کمک خواهد کرد. کاهش تورم در اطراف یک آسیب به کنترل درد کمک خواهد کرد.

از درمان های سرد نیز ممکن است برای شرایط مزمن مانند صدمات بیش از حد در ورزشکاران استفاده شود. در این حالت ، ناحیه آسیب دیده را بعد از فعالیت خنک کنید تا به کنترل التهاب کمک کنید. هرگز قبل از فعالیت ، محل آسیب مزمن را خنک نکنید

سرما درمانی

خنک کردن بافت می تواند به کاهش درد ، تورم و خونریزی داخلی کمک کند. شما می توانید با استفاده از اسپری یخ  اسپری قسمت آسیب دیده بدن را به راحتی خنک کنید . بسته سرد را مستقیماً روی پوست قرار ندهید ،  بلکه آن را درون حوله بپیچانید و آن را روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. تقریباً ۱۵-۲۰ دقیقه آن را در جای خود بگذارید ، نه بیشتر. سپس بعد از چند ساعت دوباره آن را مجدداً تکرار کنید.

گرما  درمانی

گرما درمانی  در شرایط مزمن برای کمک به آرامش و شل شدن بافت ها و تحریک جریان خون به منطقه مورد استفاده قرار می گیرد.قبل از شروع فعالیتها از گرما درمانی  برای آسیب های مزمن  استفاده کنید.

بافت های گرمایش به راحتی با استفاده از پد گرما انجام می شود که باعث تسکین درد و سفتی می شود ، به کاهش اسپاسم عضلات و افزایش تحرک کمک میکند.

مدیریت آسیب دیدگی ورزشی

آسیب خواه نوعی پیچ خوردگی یا دررفتگی  باشد  ، استفاده از قانون  priceبه عنوان یک اقدام کمک های اولیه کمک خواهد کرد.

جهت تسریع در روند درمان و کاهش خونریزی و التهاب و تورم بلافاصله پس از آسیب پروتکل PRICE باید اجرا شود. این پروتکل شامل محافظت _ استراحت _ سرما درمانی _ فشار _ بالا گرفتن عضو می باشد.

price

استاندارد طلایی و فرمول توصیه شده برای بهبودی از آسیب است.

چه کمکی به ما میکند : از آسیب دیدگی بیشتر قسمت آسیب دیده بدن ، بلافاصله پس از آسیب جلوگیری می کند. اگر بلافاصله و به درستی اعمال شود ، priceمی تواند به کاهش زمان بهبودی کمک کند.

سریع عمل کنید: مهمترین چهارچوب زمانی برای درمان صدمات حاد ورزشی در ۲۴-۴۸ ساعت اول پس از وقوع است. برای مثال ، آسیب بافت نرم اتفاق می افتد ، آسیب معمولا  منجر به تورم قسمت آسیب دیده بدن می شود. افزایش حجم خون در منطقه می تواند منجر به تورم و ورم بیشتر شود که باید از آن جلوگیری کرد.

 

محافظت

محافظت اولین خط عمل برای هرگونه آسیب ورزشی است. بعد از آن استراحت تا حد امکان از حرکت خودداری کنید تا صدمات بیشتر را محدود کنید. این نه تنها به استراحت بلافاصله از فعالیت پس از آسیب ، بلکه برای مدت زمانی بعد از آن نیز مربوط می شود. در مورد مدت زمان پیشنهادی با پزشک یا فیزیوتراپیست خود صحبت کنید.
رباط زانو شایعترین صدمات در لیگامان است.

فشرده سازی و بالا بردن قسمت آسیب دیده بدن

فشرده سازی. پوشیدن یک باند  ، نوار یا بانداژ باعث جلوگیری از تورم اضافی خواهد شد. مطمئن شوید که بانداژ خیلی محکم نباشد 

بالا بردن قسمت  آسیب دیده بدن 

 یعنی با بالش ، به کاهش خونریزی و تورم کمک خواهد کرد ، زیرا جاذبه به بیرون کشیدن مایع از ناحیه آسیب دیده کمک می کند. کاهش تورم همچنین می تواند درد را کاهش دهد. در آسیب های اندام تحتانی ، باید سعی کنید مچ پا را بالاتر از سطح لگن نگه دارید برای ۴۸ ساعت اول سعی کنید اندام مصدوم را تا حد ممکن بالا ببرید.

لطفا در نظر داشته باشید که توصیه های ارائه شده در این صفحه جایگزینی برای معاینه پزشکی و تشخیص نیست.

نکاتی برای جلوگیری از آسیب های ورزشی

افراد   قبل از این که آسیب دیده باشد ، می داند که بهترین درمان پیشگیری است. برای از بین بردن برخی عوامل خطر برخی توصیه های کلی وجود دارد که می توانید به آن عمل نمایید .

همچنین ، مطمئن شوید که یک آسیب دیدگی قدیمی کاملاً بهبود یافته است قبل از اینکه دوباره شروع به تمرین  کنید. در صورت نیاز ابتدا قبل از شروع مجدد با پزشک یا فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

بعد از آسیب دیدگی یا هنگام بهبودی

خیلی زود تمرینات خود را   انجام ندهید.قدم بزنید و دوباره آرام آرام قدرت خود را تقویت کنیداگر در محل آسیب دیدگی قبلی  احساس درد می کنید ، استراحت کنید.

همیشه به عضلات خود فرصت دهید تا بین جلسات تمرین بهبود یابند. ارزش یک هفته فعالیت را در یک یا دو روز بسته نکنید.سعی کنید در طول هفته سطح متوسطی از فعالیت را حفظ کنید.

 

از تجهیزات مناسب استفاده کنید

 اطمینان حاصل کنید که کفش های شما راحت است ، مناسب است و از لباس گرم و خشک و جوراب های مناسب پوشیده اید. اگر به محافظت احتیاج دارید یا استخوان های ضعیفی دارید ، مطمئن شوید که مچ پا و زانو بااستفاده از نوار یا باند محافظت می شود .

به یاد داشته باشید که وسایل ایمنی را بپوشید. بسته به نوع ورزش ، این ممکن است به معنی  زانو بند یا مچ بند  یا کلاه ایمنی باشد.

به درستی گرم شوید

 بعد از مدتی دویدن یا ورزش کردن برخی از تمرینات ساده عضلانی را انجام دهید 


به تدریج سطح ورزش خود را افزایش دهید

هنگام شروع  بیش از حد تمرین نکنید. مفهوم فعالیت درجه بندی شده را بررسی کنید.محدودیت های بدن خود را بپذیرید و احترام بگذارید. ممکن است شما نتوانید در همان سطح ۱۰ یا ۲۰ سال پیش انجام دهید. فعالیت های خود را در صورت لزوم اصلاح کنید.

آخرین مطالب آسیب شناسی