علم تمرین چیست؟

علم تمرین چیست؟؟

 

مفاهیم اساسی در علم تمرین
 تعاریف مختصری  از مفاهیم آمادگی جسمانی و علم تمرین
با توجه به گستردگی این موضوعات تعریف جز به جز همه ی مطالب امکانپذیر نمیباشد; منتخبی از مفاهیم بصورت اجمالی برگزیده شده است.

قسمت دوم علم تمرین را اینجا بخوانید.

مفهوم اول ، علم تمرین
علم تمرین شامل تمامی اطلاعات درباره ورزش و تمرین است. این اطلاعات به همراه دانش و تجربه کافی کمک میکند تا مربی برنامه تمرینی مثمرثمری برای ارتقا سطح آمادگی ورزشکار طراحی و اجرا نماید.

علوم تمرین
برای دستیابی به اهدافی که برای تمرین طراحی شده باید به یافته ها و فنون علوم مختلفی از قبیل: فیزیولوژی ،بیومکانیک-بیو شیمی –تغذیه –روانشناسی و مدیریت تسلط کافی داشت.

بنابراین علوم تمرین مجموعه دانش هایی است که برای رساندن ورزشکار به عملکرد بالا مورد نیاز است; مربی باید با این دانشها آشنا و از آنها استفاده نماید; ولی در زمینه ی تخصصی از قبیل تغذیه یا روانشناسی  یا دیگر متخصصان مورد انتظار از مربی نمیباشد.

 طرح برنامه تمرین
برای دستیابی به اهداف تمرین باید برنامه ای نوشته شود که در آن هرآنچه مرتبط با افزایش توانایی های جسمانی-مهارتی و روانی ورزشکار است.

مدنظر قرارگیرد برنامه ی جامع امکان ارزیابی ورزشکار را فراهم تا به اوج عملکرد ورزشکار در مسابقات بیانجامد.

بدنسازی و آمادگی جسمانی
این مفهوم به بخشی  از آمادگی ورزشکار از قبیل عواملی چون قدرت –سرعت –استقامت و….میپردازدکه در برنامه نیز پیش بینی میشود.

مفهوم دوم- آمادگی
یک برنامه ی منظم تمرین که برپایه علم و دانش باشد چارچوبی برای آمادگی ورزشکار است;  بنابراین علم تمرین میتواند  مکمل دانش مربی برای طراحی برنامه های آمادگی در هر سطح به او کمک نماید; هدف  علم تمرین طراحی برنامه ی مناسب تمرین و افزایش آمادگی میباشد.
مفهوم سوم- تمرین
تمرین فرآیندی تدریجی و آهسته است که قابلیت سازگاری بدن در مقابل فشارهای وارده شده را تدریجا” و پیوسته افزایش میدهد;

ودرآن هیچگونه تعجیلی جایز نیست در واقع فعالیت منظم و برنامه داری که اگر این تمرین به خوبی انجام شود; باعث تغییرات آشکاری در بافتها و دستگاههای بدن شده که در نهایت موجب  بهبود عملکرد ورزشکار میشود.
برای بررسی دقیق مفهوم تمرین به نکات ذیل توجه فرمایید:

تمرین باید موجب افزایش استقامت ، قدرت،  سرعت ، انعطاف و هماهنگی بدن گردیده; و توسعه همه جانبه و هماهنگ بدن ورزشکار را برای رسیدن به عملکرد بهتر به همراه داشته باشد.
تمرین باید موجب پیشرفت عوامل گوناگون آمادگی بدن ورزشکار که هر رشته ی ورزشی خاص  به آن احتیاج دارد شود; یعنی با انجام درست تمرین ورزشکار توانایی اجرای  آسان و روان همه حرکات ویژه ی رشته خودرا بدست آورد.

تمرین باید افزایش توانایی همه فنون لازم همراه بهره وری ، بیشترین سرعت ممکن ، بالاترین سطح تولید نیرو و صحیح ترین حرکات را ممکن نماید. 
تمرین باید راهکار ورزشکار برای مواجه شدن با شرایط مسابقه رابهینه نماید تمرین باید عامل تاکتیک رانیز فراگیرد یعنی مناسب ترین تاکتیک که برخواسته از توانایی های ورزشکار است را شامل شود. 

تمرین باید آمادگی روحی روانی ورزشکار را برای بهبود عملکرد ورزشکار در برگیرد همچنین آمادگی گروهی و ارتقا سطح سلامت و بهداشت ورزشکار را بوجود اورد.
تمرین باید امکان صدمه دیدن ورزشکار را به حداقل برساند و با افزایش انعطاف و تقویت عضلات و تاندونها و رباط ها باید مانع آسیب دیدن ورزشکار شود.

 

نویسنده: فاطمه باقری

پست های توصیه شده
نمایش 4 دیدگاه
  • Avatar
    مانیا
    پاسخ

    مطالب و نوشته هاتون عالیه
    من فک‌ر نمیکردم همچین سایتی تو‌ ایران باشه.
    هم کراس فیت، تی ارایکس ، فیتنس …
    دستتون درد نکنه، دیزاین و طراحی سایتم خیلی جذاب و مرتبه.
    امیدوارم همینطوری ادامه بدید

    • احمد حیدری
      احمد حیدری
      پاسخ

      سلام، خوشحالم که میبینم مطالبمون رو دنبال میکنید و این برای تیم ما باعث دلگرمی هست .

  • Avatar
    Kajvan
    پاسخ

    واقعا کاربردی و خلاصه عالی از علم تمرین بود

یک نظر بدهید

20 + پنج =

نوشتن را شروع کنید و اینتر را بزنید

نحوه ای طارحی تمرین چگومه است؟ طراحی تمرین یعنی چه؟تمرین در گرما یا تمرین در ارتفاع